ALGEMENE VOORWAARDEN
AAP vzw
ARTIKEL 1 – TOEPASSINGSGEBIED - DEFINITIES
1.1. Animal Assissted Projects VZW (hierna: “AAP VZW”), met zetel te 2070 Zwijndrecht, Kapelstraat 35, en met ondernemingsnummer 0679.445.804 (info@aapvzw.be of 03 887 72 21) is een organisatie is die geluksmomenten creëert door mensen en dieren samen te brengen en het welzijn van beide partijen te verhogen.
1.2. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten gesloten tussen AAP VZW en de klant, alsook de uitvoering ervan. Zij maken integraal deel uit van de overeenkomst tussen AAP VZW en de klant. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van de klant.
1.3. De klant zal kennis kunnen nemen van onderhavige algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst. Na kennisname en aanvaarding ervan, zullen deze algemene voorwaarden op de klant van toepassing zijn.
1.4. AAP VZW behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van toepassing worden op elke nieuwe overeenkomst. Voor lopende overeenkomsten op het ogenblik van de wijziging, blijven de algemene voorwaarden gelden zoals bestaande tijdens de totstandkoming, tenzij de gewijzigde algemene voorwaarden tijdens de duur van de overeenkomst door de klant worden aanvaard.
1.5. Alle bijlagen gevoegd aan de offerte, factuur of overeenkomst maken integraal deel uit van de contractuele relatie tussen partijen en kunnen een aanvulling, dan wel een wijziging op de algemene voorwaarden inhouden.
1.6. Indien zich een situatie voordoet dewelke niet geregeld werd in onderhavige algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden.
1.7. Verbintenissen aangegaan door aangestelden van AAP VZW zijn slechts geldig na bevestiging ervan door een bestuurder of bevoegde gevolmachtigde van AAP VZW.
1.8. Onder ‘Aallez’ dient te worden verstaan: een project van AAP VZW waarbij BAASJES en PLUSBAASJES met elkaar door AAP VZW in contact worden gebracht. Na afspraken krijgt het PLUSBAASJE gezelschap van het huisdier van een BAASJE waarbij deze huisdieren dankzij een PLUSBAASJE nog meer aandacht en verzorging krijgen en waarbij BAASJES er op kunnen vertrouwen dat hun huisdier een goede oppas heeft. Als PLUSBAASJE krijg je de lusten maar niet de lasten van een huisdier, met regelmatige knuffelsessies en uitjes georganiseerd door AAP VZW waarbij bewegen makkelijker wordt en sociale contacten sneller gelegd kunnen worden.
1.9. Onder ‘Aamaai’ dient te worden verstaan: een project van AAP VZW waarbij opgeleide vrijwilligers samen met hun huisdier een AAI-team vormen, die op bezoek gaan in woonzorgcentra, therapeutische centra of scholen om er samen een leuke activiteit te doen, of zich onder te dompelen in een hartverwarmende knuffelsessie.
1.10. Onder ‘Aahzo’ dient te worden verstaan: een project van AAP VZW waarbinnen AAP VZW expertise aanbiedt over de relatie mens-dier die het welzijn van mensen en dieren in de ruime zin van het woord verhogen, én helpen om het samenzijn tussen mensen en dieren op een positieve en verantwoorde manier te laten verlopen.
1.11. Onder ‘baasje’ dient te worden verstaan: gezin of alleenstaande met een minimumleeftijd van 18 jaar die eigenaar is van 1 of meer huisdieren en die gematcht is of wenst te worden met een plusbaasje.
1.12. Onder ‘plusbaasje’ dient te worden verstaan: een dierenvriend met een minimumleeftijd van 16 jaar die gematcht is of wenst te worden gematcht met een baasje.
1.13. Onder ‘deelnemer’ dient te worden verstaan: elke persoon die deelneemt aan een project van AAP VZW.
1.14. Onder ‘gebruiker’ dient te worden verstaan: persoon die de website bezoekt en zich niet registreert, informatie op de website plaatst of informatie van de website gebruikt.
1.15. Onder ‘website’ dient te worden verstaan: alle websites gecreëerd in opdracht van en beheer door AAP VZW, waaronder www.aapvzw.be www.aallez.be www.aamaai.be www.aahzo.be.
ARTIKEL 2 – OFFERTES - OPDRACHTEN
2.1. Alle offertes, aanbiedingen en in het algemeen alle specificaties die door AAP VZW worden meegedeeld aan de klant, worden slechts ter inlichting gegeven zonder enige verbintenis in hoofde van AAP VZW.
2.2. Tenzij de offerte anders vermeldt, is deze geldig gedurende een periode van 14 kalenderdagen. Indien de klant pas na het verstrijken van de geldigheidsduur ingaat op de offerte, is AAP VZW niet gebonden aan de in de offerte weergegeven prijzen en modaliteiten. In dat geval zal AAP VZW de op dat moment geldende prijzen en modaliteiten meedelen aan de klant in een nieuwe offerte. De klant heeft in dat geval de keuze om erop in te gaan of niet.
2.3. Aanvragen kunnen enkel schriftelijk geplaatst worden. Een offerte of aanvraag is pas bindend door AAP VZW nadat deze integraal en schriftelijk bevestigd werd door AAP VZW en het eventueel verzochte voorschot is betaald door de klant.
2.4. AAP VZW ziet toe op een nauwkeurige omschrijving van de dienstverlening die zij aanbiedt. AAP VZW is slechts gehouden tot een inspanningsverbintenis voor wat de juistheid en/of volledigheid van de aangeboden informatie in offertes, overeenkomsten of op de website betreft en draagt geen aansprakelijkheid voor materiële vergissingen zoals typfouten.
2.5. Wijzigingen aan de offerte of overeenkomst tussen partijen, en aldus aan de opdracht, dienen onverwijld schriftelijk (per e-mail) kenbaar gemaakt te worden door de klant en zijn enkel mogelijk na schriftelijke aanvaarding van AAP VZW. In geval van tijdig en aanvaard verzoek, behoudt AAP VZW zich het recht voor tot het dienovereenkomstig aanpassen van de offerte of overeenkomst. Als een verzoek mondeling gebeurt, is het risico voor het al dan niet uitvoeren van de wijzigingen voor rekening van de klant.
2.6. Aan de offerte of overeenkomst supplementaire opdrachten of diensten zullen het recht doen ontstaan op additionele vergoeding in hoofde van AAP VZW. Deze meerwerken worden aangerekend conform de bepalingen onder artikel 7.2., behoudens in geval van afwijkende schriftelijke afspraken tussen partijen.
2.7. AAP VZW behoudt zich het recht voor om een opdracht te weigeren wanneer deze indruist tegen de toepasselijke wettelijke bepalingen, reglementen of overheidsbevelen. Hetzelfde geldt voor wat betreft opdrachten waarvan de inhoud strijdig is met de goede naam of waarden waarvoor AAP VZW staat.
ARTIKEL 3 – VERTEGENWOORDIGING
3.1. Door het schriftelijk bevestigen of ondertekenen van de offerte of overeenkomst verbindt de klant zich definitief.
3.2. Iedere persoon of maatschappij die opdrachten plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling, zelfs indien AAP VZW akkoord ging met een andere wijze van facturering.
ARTIKEL 4 – ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN AAP VZW
4.1. AAP VZW verleent haar diensten binnen diverse projecten. AAP VZW levert deze diensten in overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst en onderhavige algemene voorwaarden. AAP VZW werkt daarbij met de nodige zorgvuldigheid, deskundigheid en vakkennis zoals redelijkerwijs mag worden verwacht van een dienstverlener actief binnen de begeleiding, verzorging en inzet van huisdieren.
4.2. AAP VZW voert haar opdrachten uit naar beste vermogen en binnen een redelijke termijn. Tenzij anders overeengekomen, betreft het een inspanningsverbintenis. De klant erkent dat het resultaat mede afhankelijk is van externe factoren, zoals de interactie tussen klant en dier.
4.3. AAP VZW is gerechtigd haar rechten of verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan derden, waaronder vrijwilligers of medewerkers. Dit gebeurt steeds met het oog op een kwaliteitsvolle dienstverlening en in overeenstemming met de vereisten van goed vakmanschap.
4.4. AAP VZW verbindt zich tot het vertrouwelijk behandelen van alle informatie die haar wordt verstrekt door de klant en zal deze enkel aanwenden ten behoeve van de klant in het kader van de toevertrouwde opdracht.
ARTIKEL 5 – ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
5.1. De klant verbindt zich ertoe tijdig alle informatie te verstrekken die noodzakelijk is om de opdracht op doeltreffende wijze te kunnen uitvoeren. De klant staat daarbij in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. Bij gebreke aan tijdige verstrekking van de correcte informatie heeft AAP VZW het recht de uitvoering van de overeenkomt op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende additionele kosten in rekening te brengen conform artikel 7.2., of de overeenkomst te ontbinden ten laste van de klant wegens contractuele wanprestatie in hoofde van de klant. De klant vrijwaart AAP VZW voor aanspraken van derden wegens schade voortvloeiend uit het onjuist of onvolledig karakter van de verstrekte informatie en gegevens.
5.2. De klant erkent het belang van het aanleveren van de nodige informatie daar AAP VZW diens dienstverlening hierop baseert. De aard van de gevraagde informatie kan variëren per project:
- Project ‘Aallez’: adresgegevens van de klant, het ras en aantal huisdieren, gedrag en specifieke noden van het dier, gewenste dagen en tijdstippen voor ondersteuning en alle andere informatie die noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst;
- Project ‘Aamaai’: locatiegegevens, omschrijving van het doelpubliek, duur en frequentie van het bezoek, aanwezige voorzieningen ter plaatse, eventuele veiligheids- of toegangsvereisten en alle andere informatie die noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst;
- Project ‘Aahzo’: aard van de workshop, lezing of opleiding, het profiel van de deelnemers, de doelstellingen, specifieke verzoeken tot afstemming op specifieke noden of context en alle andere informatie die noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst.
AAP VZW behoudt zich het recht voor om bijkomende informatie op te vragen indien dit nodig is voor de uitvoering of veiligheid van de opdracht.
5.3. De klant brengt AAP VZW tijdig op de hoogte van elke wijziging in eerder verstrekte informatie die relevant is voor de uitvoering van de opdracht.
5.4. Bij opdrachten waarbij een dier op locatie aanwezig is, zorgt de klant voor een veilige, ordelijke en afgesloten omgeving. Concreet betekent dit:
- Er liggen geen voorwerpen op de grond die schadelijk kunnen zijn voor het dier;
- Ramen, deuren of poorten die toegang geven naar buiten zijn gesloten;
- De klant neemt redelijke voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid van het dier en van derden.
AAP VZW is niet aansprakelijk voor schade of letsels die voortvloeien uit het niet naleven van deze veiligheidsvoorschriften door de klant.
5.5. De klant zorgt ervoor dat hijzelf of een contactpersoon beschikbaar en bereikbaar is tijdens de uitvoering van de opdracht. Dit om, indien nodig, snel beslissingen te kunnen nemen of aanvullende instructies te geven. Indien de klant of een contactpersoon niet beschikbaar of onbereikbaar is en dit de uitvoering van de opdracht belemmert, behoudt AAP VZW zich het recht voor om het bezoek te onderbreken of stop te zetten. In dat geval kan AAP VZW niet aansprakelijk worden gesteld voor enige vertraging of schade die daaruit voortvloeit.
ARTIKEL 6 – TERMIJNEN
6.1. De uitvoeringstermijn wordt in onderling overleg vastgesteld, rekening houdend met de aard, omvang en complexiteit van de opdracht. Wanneer geen uitvoeringstermijn werd overeengekomen, voert AAP VZW de opdracht uit binnen een redelijke termijn, dan wel zodra het eventueel verschuldigde voorschot volledig werd betaald door de klant.
6.2. Alle opgegeven of overeengekomen termijnen zijn louter indicatief. Bij overschrijding kan zij geen aanleiding vormen tot ontbinding van de overeenkomst of enige vorm van schadevergoeding, noch vormt dit een geldige reden tot weigering van betaling door de klant.
6.3. Indien de klant de opdracht wijzigt of bijkomende opdrachten geeft, dewelke door AAP VZW uitdrukkelijk worden aanvaard, wordt de uitvoeringstermijn verlengd met de tijd die redelijkerwijze nodig is om deze wijzigingen of bijkomende opdrachten uit te voeren.
6.4. Vertraging in de uitvoering die het gevolg is van laattijdige of onvolledige informatie vanwege de klant cf. artikel 5, schorst de uitvoeringstermijn. Eventuele kosten of schade als gevolg hiervan zijn ten laste van de klant.
ARTIKEL 7 – PRIJZEN EN BETALINGEN
7.1. De vermelde prijzen worden weergegeven in euro (€), en zijn exclusief btw voor klant-ondernemingen en inclusief btw voor klant-consumenten. AAP VZW bepaalt het btw-tarief op basis van de toepasselijke regelgeving en de informatie verstrekt door de klant. AAP VZW kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van foutieve of onvolledige informatie die door de klant wordt meegedeeld.
7.2. De omvang van de dienstverlening en het bijhorende tarief worden vastgelegd in de offerte of overeenkomst. Indien tijdens de uitvoering aanvullende elementen aan bod komen (bijv. noodzorg, aanvullend advies of dienstverlening, extra begeleiding, etc.) die relevant zijn binnen de oorspronkelijke doelstelling van het project of de samenwerking, kan AAP VZW hiervoor een extra vergoeding vragen, in overeenstemming met haar gangbare tarieven of prijsstructuur.
7.3. AAP VZW behoudt zich het recht voor om een prijsherziening door te voeren in de offerte of overeenkomst opgenomen prijzen en dit rekening houdende met objectief meetbare schommelingen in materiaalprijzen, lonen en sociale lasten. In geval van een prijsstijging van meer dan 15% ten opzichte van de offerte of overeenkomst, verbindt AAP VZW zich ertoe de overeenkomst in onderling overleg met de klant te herzien en vooraleer de nieuwe prijs van kracht wordt, heeft de klant in dat geval het recht om de overeenkomst te beëindigen. Hierbij is onderhavig beding slechts toepasselijk tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs, het beding verwijst naar parameters die reële kosten vertegenwoordigen en iedere parameter is alleen toepasselijk op dat gedeelte van de prijs dat beantwoordt aan de kosten die het vertegenwoordigt.
7.4. Vanaf het ogenblik de klant de offerte of overeenkomst van AAP VZW aanvaardt, komt de overeenkomst tot stand en ontstaat een betalingsverplichting in hoofde van de klant. Deze betalingsverplichting kan enkel worden opgeschort in geval van een aantoonbare en opzettelijke tekortkoming in hoofde van AAP VZW, en dit uitsluitend voor het gedeelte van de opdracht waarop de vermeende tekortkoming betrekking heeft. In dat geval dient de klant vóór het verstrijken van de betalingstermijn per schriftelijke kennisgeving het bewijs van de tekortkoming aanleveren.
7.5. De leveringen en diensten zijn contant betaalbaar, per overschrijving of elektronische betaling, afhankelijk van de opdracht of dienstverlening. Alle betalingen dienen te gebeuren op het adres van de zetel van AAP VZW.
7.6. AAP VZW behoudt zich het recht voor tot het vragen van een voorschot ten belope van een deel van de totale waarde van het project. Afhankelijk van de omvang van de betrokken opdracht, behoudt AAP VZW zich daarnaast het recht voor om tussentijds te factureren.
7.7. Facturen dienen betaald te worden binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum, en dit zonder enige korting of inhouding van welke aard ook.
Voor de klant-onderneming
7.8. Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-onderneming heeft AAP VZW vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op moratoire interesten, waarbij de interestvoet gelijk is aan de wettelijke interestvoet overeenkomstig de Wet Betalingsachterstand van 2 augustus 2002. Bij niet-betaling op de vervaldag zal het factuurbedrag verhoogd worden met 10% ten titel van forfaitaire schadeloosstelling met een minimum van € 150,00, en zal tevens een bedrag van € 75,00 euro ter dekking van de gemaakte buitengerechtelijke invorderingskosten verschuldigd zijn. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van AAP VZW voor het vorderen van meerschade. Bovendien zal bij laattijdige betaling het resterende saldo en/of de nog niet vervallen facturen integraal en onmiddellijk opeisbaar worden.
Voor de klant-consument
7.9. Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-consument houdt AAP VZW zich eraan eerst een kosteloze herinnering te versturen aan de betrokken klant-consument. AAP VZW erkent dat deze eerste herinnering de vorm dient aan te nemen van een ingebrekestelling, die minimaal de gegevens bevat zoals bepaald in artikel XIX.2, § 3 WER. AAP VZW zal hierna een wettelijke wachttermijn respecteren van ten minste veertien kalenderdagen, dewelke ingaat vanaf de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de klant-consument per post, of in geval van elektronische verzending vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering elektronisch werd overgemaakt aan de klant-consument. AAP VZW behoudt zich het recht om na het verstrijken van deze termijn moratoire interesten te kunnen vorderen overeenkomstig artikel XIX.4, eerste lid, 1° WER. Bovendien zal voor de klant-consument pas na het volbrengen van bovenstaande formaliteiten het factuurbedrag verhoogd kunnen worden ten titel van forfaitaire schadeloosstelling, en dit rekening houdend met de begrenzingen zoals bepaald in artikel XIX. 4, eerste lid 2° WER. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van AAP VZW voor het vorderen van meerschade.
7.10. Opmerkingen of betwistingen met betrekking tot een factuur dienen uiterlijk binnen de 8 kalenderdagen na de factuurdatum schriftelijk (per e-mail aan info@aapvzw.be) gemeld te worden. Bij het uitblijven van een tijdige melding, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard door de klant.
7.11. AAP VZW behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst op te schorten of te beëindigen. Een beëindiging gebeurt door eenvoudige kennisgeving per aangetekend schrijven. De klant kan in dat geval geen aanspraak maken op enige schadevergoeding.
7.12. AAP VZW behoudt zich het recht voor om schuldvorderingen ten opzichte van de klant te compenseren met eventuele financiële vorderingen van de klant opzichtens AAP VZW, ook indien er geen samenhang voorhanden is.
Specifieke betalingsmodaliteiten met betrekking tot de projecten
7.13. Project Aallez: er wordt een maandelijkse bijdrage, zoals vermeld op de website www.aapvzw.be, aangerekend via domiciliëring. Deze bijdrage dekt kosten verbonden aan de dienstverlening van AAP VZW.
7.14. Project Aamaai: er is een vooruitbetaling van 500,00 euro excl BTW van het overeengekomen bedrag vereist alvorens de zoektocht naar een geschikt dier wordt aangevat. Het saldo wordt gefactureerd na succesvolle matching, opleiding van het dier en goedkeuring van partijen na een proefmoment op de werkvloer. Indien de klant de samenwerking beëindigt vóór de toewijzing van een geschikt dier, wordt het reeds betaalde voorschot in geen geval gerestitueerd. Vanaf het tweede jaar wordt het volledige bedrag voor de deelname aan project Aamaai in één keer gefactureerd bij de start van het nieuwe werkingsjaar.
7.15. Project Aahzo: de dienstverlening wordt gefactureerd op basis van de werkelijk geleverde prestaties. Facturen voor het project Aahzo dienen, tenzij anders overeengekomen, volledig betaald (100%) te zijn vóór aanvang van de opleiding, lezing of workshop. Bij gebreke hieraan zal de opleiding, lezing of workshop geen doorgang vinden.
ARTIKEL 8 – EXTRA BEPALINGEN MET BETREKKING TOT HET PROJECT AALLEZ
8.1. BAASJES en PLUSBAASJES kunnen zich op de website registreren om, middels tussenkomst van AAP VZW, met elkaar in contact te komen en waarna, in geval van een match, PLUSBAASJES op vrijwillige basis het huisdier van een BAASJE gezelschap kunnen houden.
8.2. Voor de deelname aan project Aallez betaalt een PLUSBAASJE € 0,00 per jaar. Met andere woorden, de deelname is volledig gratis.
8.3. BAASJES betalen voor deelname aan dit project een maandelijkse deelnameprijs via domiciliëring zoals vermeld op de website, www.aapvzw.be (cf. artikel 7.13.).
8.4. BAASJES kunnen enkel deelnemen aan Aallez indien en voor zover zij op het moment van inschrijving de rechtmatige eigenaar zijn van een huisdier.
8.5. De maandelijkse bijdrage blijft volledig verschuldigd gedurende de volledige looptijd van de samenwerking tussen het BAASJE en AAP VZW, ongeacht of het BAASJE al dan niet effectief gebruik maakt van de diensten van het toegewezen PLUSBAASJE gedurende een bepaalde periode. Dit geldt onder meer, doch niet uitsluitend, in geval van tijdelijke afwezigheid of verlof van het BAASJE.
Tijdens dergelijke periodes van tijdelijk niet-gebruik blijft het toegewezen PLUSBAASJE exclusief gereserveerd voor het BAASJE, en blijft de beschikbaarheid voor toekomstige prestaties gegarandeerd. Het tijdelijk niet-actief zijn van het profiel van het BAASJE, bijvoorbeeld wegens geen onmiddellijke nood aan een PLUSBAASJE, heeft dan ook geen invloed op de betalingsverplichting van de maandelijkse bijdrage.
8.6. Indien en voor zover AAP VZW vaststelt dat een BAASJE zijn/haar in artikel 8.3. niet nakomt, zal AAP VZW het BAASJE in gebreke stellen om binnen de 3 werkdagen aan zijn/haar verplichtingen te voldoen, bij gebreke waaraan AAP VZW de maatregelen zal treffen die haar gerade voorkomen.
8.7. AAP VZW behoudt zich het recht voor om, mits voorafgaande aankondiging, het inschrijvingsgeld of de deelnameprijs te wijzigen. In geval van periodiek verschuldigde bedragen is AAP VZW enkel gerechtigd de deelnameprijs te wijzigen mits schriftelijke kennisgeving aan de klant. Deze wijziging neemt aanvang 1 maand vanaf dagtekening van voormelde schriftelijke kennisgeving. Het BAASJE is alsdan gerechtigd om middels aangetekend schrijven binnen de 14 kalenderdagen na dagtekening van voormelde schriftelijke kennisgeving zijn/haar deelname aan Aallez te beëindigen.
8.8. Er vindt geen restitutie van een door BAASJE betaalde maandelijkse bedragen plaats.
8.9. Na betaling van de eerste maandelijkse bijdrage overeenkomstig artikel 7.13., onderneemt AAP VZW de nodige stappen om een geschikt PLUSBAASJE te matchen aan het BAASJE. AAP VZW bezorgt de contactgegevens van het voorgestelde PLUSBAASJE aan het BAASJE, dat vervolgens het initiatief neemt om binnen de 14 kalenderdagen na deze mededeling een kennismakingsgesprek te organiseren.
De samenwerking tussen BAASJE en PLUSBAASJE wordt slechts opgestart indien beide partijen – BAASJE en PLUSBAASJE – uitdrukkelijk hun schriftelijke goedkeuring (“go”) geven na het kennismakingsgesprek. Indien één van beide partijen geen akkoord geeft, zal AAP vzw opnieuw trachten een geschikte match voor te stellen, zonder dat dit aanleiding geeft tot terugbetaling van reeds betaalde bijdragen.
ARTIKEL 9 – EXTRA BEPALINGEN MET BETREKKING TOT ALLE PROJECTEN
9.1. Een deelname aan een project van AAP VZW is persoonlijk en niet overdraagbaar.
9.2. Een deelname aan een project van AAP VZW neemt aanvang vanaf het moment dat AAP VZW dit aan de deelnemer bevestigt.
9.3. AAP VZW behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaande aankondigingen de geldende inschrijvingsvereisten te wijzigen en/of aan te vullen.
9.4. Het is elke deelnemer verboden om meerdere profielen of accounts aan te maken. Het is daarenboven niet toegestaan zich onder een andere naam in te schrijven dan wel een valse identiteit aan te nemen.
9.5. Iedere deelname is op eigen risico van de gebruiker, BAASJE of PLUSBAASJE, in die zin dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor onder andere:
- De mate waarin hij/zij persoonlijke informatie verstrekt aan derden;
- Het al dan niet ingaan op reacties van derden;
- Het rechtstreeks ter beschikking stellen aan derden van zijn/haar contactgegevens;
- Het laten plaatsvinden van een ontmoeting.
ARTIKEL 10 – GEBREKEN EN BURGELIJKE AANSPRAKELIJKHEID
10.1. De klant heeft de verplichting om via een met reden omkleed schrijven (brief, mail of aangetekende zending) tekortkomingen met betrekking tot de geleverde diensten te melden aan AAP VZW en dit binnen de 2 kalenderdagen nadat de diensten zijn geleverd. Bij gebreken of tekortkomingen die tijdig werden gemeld en waarvan AAP VZW meent dat deze gegrond zijn, beschikt zij over een termijn van 30 kalenderdagen om hieraan tegemoet te komen, alvorens de klant beroep kan doen op diens overige rechten (ontbinding, schadevergoeding etc.).
10.2. Gebreken in de uitvoering of niet conformiteit van de dienstverlening, dewelke zichtbaar waren op het ogenblik van het uitvoeren van de toevertrouwde opdracht en waarvan de klant wordt geacht kennis genomen te hebben, worden gedekt door de aanvaarding van de dienstverlening en komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling door AAP VZW, onverminderd of deze voortvloeien uit handelingen of missies in hoofde van AAP VZW. Deze aanvaarding kan uitdrukkelijk, dan wel stilzwijgend plaatsvinden.
10.3. AAP VZW kan slechts aansprakelijk worden gesteld voor opzet, zware fout of voor die van aangestelden of lasthebbers, fraude of bedrog, alsook voor het niet uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken. Gebreken dewelke intrinsiek aanwezig waren in het behandelde object, dan wel voortvloeien uit verkeerdelijk verschafte informatie of uitdrukkelijke instructies door de klant, kunnen geen aanleiding tot aansprakelijkheid geven in hoofde van AAP VZW. Bovendien en voor de goede orde kan AAP VZW niet aansprakelijk worden gesteld voor gebreken, gevoeligheden, afwijkingen of schade die voortvloeien uit het gebruik van verouderde informatie. In de documentatie en opleidingen van AAP VZW wordt de op dat moment geldende wetgeving gehanteerd (cf. dagtekening). AAP VZW kan echter geen garantie geven dat deze informatie bij later gebruik nog up-to-date is.
10.4. De klant vrijwaart AAP VZW in hoofdsom, kosten en interesten voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade (beweren) geleden te hebben, in het bijzonder in toepassing van artikel 544 B.W./artikel 3.101 Nieuw B.W. inzake burenhinder.
10.5. In geval van aansprakelijkheid in hoofde van AAP VZW blijft de vergoedbare schade beperkt tot directe materiële schade en letselschade die het rechtstreekse gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming en is de maximale schadevergoeding beperkt tot het bedrag waarvoor de verzekering tussenkomst verleent, dan wel beperkt tot 10% van het factuurbedrag, met een maximum van € 1.000,00 voor de betrokken werkzaamheden indien de verzekering geen dekking verleent. AAP VZW heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten bij een in België gevestigde verzekeraar. Op eenvoudig verzoek kan aan de klant een verzekeringsattest worden bezorgd. Dit attest bevat algemene informatie met betrekking tot de door AAP VZW afgesloten burgerlijke aansprakelijkheidspolis. Verder is AAP VZW niet aansprakelijk voor vermogensschade, indirecte schade of gevolgschade.
10.6. De klant kan in geen geval, mede inbegrepen in geval van opzet of zware fout, de bestuurders van AAP VZW rechtstreeks contractueel aansprakelijk stellen voor schade geleden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.
10.7. De klant zal de werknemers van AAP VZW niet rechtstreeks kunnen aanspreken wegens tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst, tenzij de vordering voortvloeit uit bedrog in hoofde van de werknemer.
10.8. Iedere vordering van de klant tot schadevergoeding dient steeds te worden ingesteld binnen een termijn van 3 maanden nadat de feiten waarop deze vordering wordt gebaseerd gekend waren door de klant of redelijkerwijze gekend konden zijn. Indien de vordering niet binnen deze termijn wordt ingesteld, komt deze te vervallen wegens verjaring.
ARTIKEL 11 – OVERMACHT
11.1. In geval van tijdelijke overmacht (minder dan drie maanden) worden de verplichtingen van AAP VZW onder deze overeenkomst, geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht zonder enige aansprakelijkheid in hoofde van AAP VZW. Indien de overmacht zich voordoet aan de zijde van de Klant (de instelling), en de uitvoering van de geplande sessies tijdelijk niet mogelijk is, zullen de overeengekomen prestaties toch als geleverd worden beschouwd, en dus blijven meetellen in het voorziene jaarlijks contingent van twintig (20) sessies.
11.2. Onder overmacht dient te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van de wil AAP VZW die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van diens verbintenis, zoals, maar niet beperkt tot pandemie, langdurige ziekte, overlijden, wilde staking of lockdown, vertraging in aanlevering of uitputting van materialen, vertraging in de aanlevering van noodzakelijke informatie van externe partijen, extreme weersomstandigheden, faillissement leverancier, het niet ter beschikking zijn van water of elektriciteit, technische storing, embargo’s, wettelijke verplichtingen, terrorisme, oorlog, ziekte, ongeval of overlijden van een dier dat essentieel is binnen het project.
11.3. Indien de overmacht langer dan drie (3) maanden aanhoudt, verbinden partijen zich ertoe om in onderling overleg het verdere verloop van de overeenkomst te bespreken, in het licht van de concrete omstandigheden. Een beëindiging kan in dat geval slechts volgen na overleg en schriftelijke bevestiging door beide partijen. Partijen verbinden zich ertoe elkaar onverwijld en schriftelijk te informeren bij het intreden van een overmachtssituatie.
11.4. In geval de overeenkomst bestaat uit het voorzien van online of fysieke opleidingen, cursussen, seminaries of workshops, heeft AAP VZW het recht de datum, inhoud of locatie te wijzigen, en dit ongeacht de duurtijd van de overmachtssituatie (uitzondering op artikel 11.3).
ARTIKEL 12 – BEËINDIGING OVEREENKOMST
12.1. De deelnemer kan zijn deelname aan een project van onbepaalde duur van AAP vzw op elk moment beëindigen door middel van een e-mail aan info@aapvzw.be of via aangetekend schrijven aan de zetel van AAP vzw. De beëindiging wordt effectief vanaf de eerstvolgende maand na ontvangst van de opzegging. Beëindiging van de deelname geeft geen recht op terugbetaling van bedragen die reeds aan AAP vzw zijn betaald. De overeenkomsten van bepaalde duur zijn enkel opzegbaar bij het vertrijken van de lopende periode mits een opzeg van twee maanden voor het einde van de lopende periode.
12.2. In geval van opzegging heeft AAP VZW van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op 1) betaling door de klant van de reeds uitgevoerde werkzaamheden, de gemaakte kosten en de geleverde materialen; en 2) een beëindigingsvergoeding wegens gederfde winst, forfaitair begroot op 20% van de overeengekomen prijs, met een minimum van € 250,00. Deze forfaitaire vergoeding laat het recht van AAP VZW onverlet om bijkomend een hogere werkelijk geleden schade te vorderen indien zij die kan aantonen.
12.3. De klant kan de overeenkomst met AAP VZW na het versturen van een aangetekende ingebrekestelling waarin een ultieme respijttermijn van 14 kalenderdagen wordt gegund aan AAP VZW, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding noch inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van een ernstige contractuele wanprestatie door AAP VZW.
12.4. AAP VZW kan de overeenkomst met de klant met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding noch inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van 1) een ernstige contractuele wanprestatie door de klant, waarbij partijen uitdrukkelijk overeenkomen dat zowel de niet-betaling van een voorschot en/of de facturen van AAP VZW, als het niet tijdig verschaffen van de noodzakelijke informatie voor de uitvoering van de opdracht en het niet-naleven van onderhavige algemene voorwaarden een ernstige contractuele wanprestatie inhoudt, 2) fraude, verduistering, slechtmaking van AAP VZW door de klant, of 3) faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen of vermoeden van insolvabiliteit van de klant, zonder dat de klant gerechtigd is op enige vorm van schadeloosstelling. Het recht van AAP VZW om de overeenkomst in dit geval te ontbinden, laat diens recht op vergoeding van de reeds uitgevoerde dienstverleningen en aangeleverde materialen onverlet.
12.5. AAP VZW behoudt zich het recht voor om de samenwerking met de klant met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding, indien:
- de klant, ondanks het advies van AAP vzw, een hond inzet die volgens AAP VZW niet (meer) geschikt is voor het werk op de werkvloer (bijvoorbeeld wegens leeftijd, gezondheid, gedrag of opleidingstraject);
- de klant andere honden inzet van derden (andere organisaties of particulieren) op een manier die het imago of de werking van AAP VZW kan schaden, of verwarring schept bij derden over de herkomst, opleiding of inzetbaarheid van de honden;
- AAP VZW van oordeel is dat haar reputatie, methodiek of dierwelzijn in het gedrang komt door omstandigheden binnen de organisatie van de klant of door het handelen van derden.
In een dergelijk geval is AAP VZW niet verplicht om de redenen van de beëindiging publiek toe te lichten. De zorginstelling erkent dat AAP VZW in deze situaties handelt ter bescherming van haar kwaliteitsnormen, merkreputatie en het welzijn van haar dieren. De beëindiging ontslaat de instelling niet van haar verplichting tot betaling van reeds geleverde prestaties, gemaakte kosten en eventueel overeengekomen beëindigingsvergoedingen conform artikel 12.2.
ARTIKEL 13 – ZEKERHEDEN EN PAND
13.1. Tot waarborg van de betaling van de door de klant aan AAP VZW verschuldigde sommen in hoofdsom, rente en kosten, geeft de klant ten voordele van AAP VZW in pand:
13.2. Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen opzichtens AAP VZW (als schuldenaar van de schuldvordering(en), erkent AAP VZW uitdrukkelijk kennis te nemen van het pand.
13.3. Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen op derden, uit welke hoofde ook. Bedoelt worden onder meer vorderingen van de klant uit handelscontracten, vorderingen van de klant uit hoofde van prestaties en diensten, vorderingen van de klant uit opbrengsten van roerende of onroerende goederen, vorderingen van de klant uit hoofde van pensioenen, vorderingen voortvloeiend uit de beroeps- en handelsactiviteit van de klant, vorderingen van de klant op bank- of andere financiële instellingen, vorderingen van de klant in contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid, vorderingen van de klant uit hoofde van verzekeringen, vorderingen van de klant op de overheid en andere publiekrechtelijke rechtspersonen, vorderingen van de klant met betrekking tot de sociale zekerheid. Voormelde opsomming is exemplatief.
13.4. Het pand op schuldvorderingen maakt de klant inningsonbevoegd.
13.5. AAP VZW is ertoe gerechtigd om de debiteur van de verpande schuldvordering(en) van zijn klant in kennis te stellen van de verpanding, en alles te doen om dit pand tegenwerpelijk te maken aan derden, dit op kosten van de klant die de schuldvordering(en) in pand gaf.
13.6. Op eerste verzoek van AAP VZW deelt de klant alle nuttige informatie mee die AAP VZW in staat stelt om tot inning van de verpande schuldvordering(en) over te gaan.
13.7. AAP VZW zal de uit hoofde van de verpande schuldvordering(en) verschuldigde sommen rechtstreeks kunnen innen opzichtens de debiteur van de verpande schuldvordering(en), zonder voorafgaande ingebrekestelling van deze laatste.
13.8. Indien de klant nalaat om binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek van AAP VZW alle nuttige informatie m.b.t. de identiteit van de debiteur van de verpande schuldvordering(en) te verschaffen, houdt dit een toerekenbare niet-nakoming door de klant uit, dewelke zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding kan geven tot een ontbinding van rechtswege van de overeenkomst lastens de klant, onverminderd het recht van AAP VZW op een forfaitaire schadevergoeding van tweehonderdvijftig (€ 250,00).
13.9. Het akkoord met onderhavige algemene voorwaarden veronderstelt de toelating en het mandaat aan AAP VZW om, bij gebreke aan kennisgeving binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek door AAP VZW de relevante informatie omtrent de schuldvorderingen van de klant op te vragen bij de Ontvanger van de btw.
ARTIKEL 14 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
14.1. Alle informatie, inclusief knowhow, documenten, cursussen, lesmaterialen, tekeningen, logo’s, ideeën en procestechnieken ontwikkeld door AAP VZW die tijdens online of fysieke opleidingen, cursussen, seminaries, workshops, infosessies, webinars, verslaggeving etc. (niet-limitatief) worden aangewend tijdens of voortvloeien uit online of fysieke opleidingen, cursussen, seminaries, workshops, begeleidingen, bezoeken of op de website van AAP VZW raadpleegbaar zijn, blijven de uitsluitende intellectuele eigendom van AAP VZW zonder dat hierbij enig intellectueel eigendomsrecht (incl. auteursrecht en reproductierecht) wordt toegekend aan de klant.
14.2. Het is de klant niet toegestaan om zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van AAP VZW gegevens uit en/of gedeelten van het verstrekte lesmateriaal/andere verstrekte informatie door te geven aan derden, te publiceren, te verspreiden of te vermenigvuldigen op welke wijze dan ook. Evenmin is het de klant toegestaan de informatie, knowhow, documenten, cursussen, lesmaterialen, tekeningen, ideeën of procestechnieken dewelke tot de uitsluitende intellectuele eigendom van AAP VZW behoren te imiteren, te wijzigen of te modificeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van AAP VZW.
14.3. De klant is enkel gerechtigd tot het aanwenden van de informatie, knowhow, documenten, cursussen, lesmaterialen, tekeningen, ideeën of procestechnieken voor persoonlijk gebruik. Het recht op persoonlijk gebruik geldt daarnaast niet voor wat betreft de handelsmerken van AAP VZW, met inbegrip van de merknaam en het logo, dewelke uitsluitend door AAP VZW geëxploiteerd mogen worden.
14.4. Bij elke inbreuk op onderhavig artikel zal de klant een schadevergoeding ten bedrage van € 1.000,00 per inbreuk verschuldigd zijn, en € 500,00 per dag dat de inbreuk voortduurt, onverminderd het recht van AAP VZW om de werkelijk geleden schade te bewijzen en te vorderen.
ARTIKEL 15 – PRIVACY- EN GEGEVENSBESCHERMING
15.1. AAP VZW erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens (waaronder naam, adres, e-mailadres, locatiegegevens en overige persoonlijke data van natuurlijke personen) conform de heersende nationale regelgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 en tracht deze na te leven.
15.2. De door AAP VZW verzamelde persoonsgegevens zullen uitsluitend aangewend worden ter uitvoering van de opdracht op basis van de contractuele relatie tussen partijen, het gerechtvaardigd belang of op basis van een andere rechtvaardigingsgrond. AAP VZW erkent de persoonsgegevens steeds vertrouwelijk te zullen verwerken ten behoeve van of in opdracht van de klant.
15.3. AAP VZW garandeert dat persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden op een transparante wijze en dit enkel voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Iedere verwerking wordt beperkt tot hetgeen noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de verwerking plaatsvindt. AAP VZW verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: uitvoering van de overeenkomst, boekhoudkundige doeleinden en wettelijke verplichtingen. AAP VZW ziet er op toe dat de persoonsgegevens correct worden geregistreerd en geactualiseerd indien nodig.
15.4. Door beroep te doen op de dienstverlening van AAP VZW aanvaardt de klant dat deze gegevens verwerkt kunnen worden. AAP VZW maakt gebruik van subverwerkers die in opdracht en onder toezicht van AAP VZW persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkingen zullen ten allen tijden beperkt worden tot het strikt noodzakelijke voor het uitvoeren van de respectievelijke opdracht. Behoudens in relatie tot de medewerkers en subverwerkers die in het kader van de dienstverlening betrokken worden, zal AAP VZW geen persoonsgegevens uitwisselen met derden, tenzij dit a) noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, b) voortvloeit uit wettelijke bepalingen, gerechtelijke- of overheidsbevelen of c) in geval van uiterste noodzaak.
15.5. AAP VZW verbindt zich er toe de nodige technische en organisatorische maatregelen te zullen treffen om verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens tegen te gaan, rekening houdende met de stand van de techniek, de gebruiken in de betrokken sector, en de aard van de verwerking.
15.6. De klant heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door AAP VZW verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek aan AAP VZW (2070 Zwijndrecht, Kapelstraat 35 of info@aapvzw.be).
15.7. De persoonsgegevens die voor het opmaken van de offerte of het uitvoeren van de opdracht worden opgevraagd, worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitvoering van de desbetreffende dienstverlening. Indien AAP VZW de gegevens voor een langere periode bewaart, baseert zij zich hier ten alle tijden voor op de nodige rechtvaardigingsgronden, waaronder de wettelijke verplichtingen inzake boekhouding, aansprakelijkheid en garantie.
15.8. Vragen en/of klachten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens kunnen gericht worden aan het centrale contactpunt bij AAP VZW (info@aapvzw.be of 03 887 72 21). Voor meer informatie kan u steeds de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be).
ARTIKEL 16 – GEEN ONEVENWICHTIGHEID TUSSEN RECHTEN EN PLICHTEN VAN PARTIJEN – RISICOVERDELING VERDISCONTEERD IN DE VERGOEDING
16.1. Partijen bevestigen uitdrukkelijk dat de rechten en plichten zoals opgenomen in onderhavige algemene voorwaarden de consensus tussen partijen en derhalve de werkelijke wil van Partijen inhouden. Deze algemene voorwaarden brengen hierin dan ook geen onevenwichtigheid teweeg. De in onderhavige algemene voorwaarden bedongen risicoverdeling werd verdisconteerd in de overeengekomen prijs.
ARTIKEL 17 – NIETIGHEID
17.1. Elk artikel van onderhavige algemene voorwaarden dient te worden geïnterpreteerd op een wijze die verenigbaar is met de toepasselijke wetgeving. Eventuele nietigheid van een clausule zal niet de nietigheid van de volledige overeenkomst met zich meebrengen. De overeenkomst zal in dit geval worden hervormd en afgedwongen alsof de nietige clausule nooit opgenomen is geweest. Partijen zullen in dat geval tot een nieuwe overeenkomst trachten te komen waardoor zoveel mogelijk eenzelfde doelstelling of economisch evenwicht tussen partijen wordt bereikt als de niet afdwingbare bepaling bewerkstelligde.
ARTIKEL 18 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID
18.1. De overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende handelingen worden exclusief beheerst door het Belgische Recht en dienen overeenkomstig de Belgische wetgeving te worden geïnterpreteerd.
18.2. Uitsluitend de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van AAP VZW is gevestigd, zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen tussen de klant en AAP VZW die uit de overeenkomst of de toepassing van de algemene voorwaarden voortvloeien of hiermee enig verband houden.